Gluais de bhriathra gnímh Cuireadh an ghluais seo i dtoll a chéile chun na torthaí foghlama i gClár Foghlama Leibhéal 1 a shoiléiriú. Is féidir leis an scoláire torthaí foghlama a bhaint amach ag ceann ar bith de na conairí dul chun cinn ar bhealach a oireann dá thuras foghlama aonair. Cinnfidh an múinteoir, teaghlach an scoláire agus gairmithe eile leibhéil chuí tacaíochta duine fásta do gach tasc de réir riachtanais aonair gach scoláire. Briathar gnímh Laistigh de chomhthéacs a thurais foghlama aonair féin, ba cheart go mbeadh sé ar chumas an scoláire... Glac glacadh le hidirghníomhú nó eispéireas nó é a cheadú Aithint iompar a athrú ar bhealach éigin (gotha/súilfhéachaint/guthaíocht/labhairt) chun feasacht a léiriú go bhfuil duine, rud nó spreagthach ann Tuar feasacht a léiriú ar a bhfuil chun tarlú nó an rud atá chun tarlú a thuar Tabhair aird ar aird (amhairc/tadhaill/éisteachta) a dhíriú ar dhuine, rud nó spreagthach Léirigh feasacht ar tuiscint a léiriú ar choincheap (m.sh. feidhmíocht ruda – rud atá i bhfolach a lorg) nó eolas gur ann do dhuine, rud nó spreagthach a thabhairt le fios Iompair tú féin i gceart iompar ar bhealach lena bhfuiltear ag súil i dtimpeallacht/ngníomhaíocht (m.sh. suí leis an ngrúpa ranga ag an mbord i gcomhair sneaice agus iad sa chaifé). Cinnfidh múinteoirí cén t-iompar/ról atá oiriúnach do gach scoláire i suíomhanna difriúla, agus a láidreachta agus riachtanais chéadfacha, fhisiciúla, mhothúchánacha agus próiseála cognaíche á gcur san áireamh. Roghnaigh/Déan rogha sainrogha a thabhairt le fios ó roghanna a thugtar dó ag úsáid téacs ar bith* Cuir in iúl iompar a chur in oiriúint ar réimse bealaí lena n-áirítear, ach gan a bheith teoranta díobh seo: guthaíocht, gothaí, súilfhéachaint a bhogadh nó téacs a úsáid chun teachtaireacht a chur in iúl Comhoibrigh oibriú le duine fásta nó piaraí/tacaíocht a ghlacadh uathu go toilteanach chun críche ar leith Cruthaigh a bheith páirteach i bpróiseas de rud éigin nua a chruthú Taispeáin é féin a iompar ar bhealach a léiríonn feasacht, scil nó tuiscint Idirdhealaigh feasacht a léiriú ar an difríocht idir rudaí/daoine (m.sh. féadfaidh scoláire é féin a iompar go difriúil nuair a bhíonn múinteoir nua sa seomra) Aimsigh teacht ar rud nua, eolas faoi rud, spreagthach, áit nó duine/é a thabhairt faoi deara Téigh i ngleic le bheith páirteach i dtasc/bpróiseas (trí fhéachaint, tadhall, boladh, éisteacht nó blaiseadh) Taispeáin iompar/freagairt a léiriú go soiléir Bain triail gníomhaíocht/rud a thriail nó a fhiosrú ar réimse bealaí, le cumas chun foghlaim nua a dhéanamh Fiosraigh na céadfaí a úsáid (i dtéarmaí tadhaill, blais, fuaime, amhairc, srl.) chun fiosrú a dhéanamh ar rud/choincheap/ghníomhaíocht. Féadfaidh an scoláire fionnachtana nua a dhéanamh i rith an phróisis seo. Cuir in iúl mothúchán, tuairim nó teachtaireacht a léiriú trí aon téacs*/athruithe freagartha in iompar Lean cloí le rialacha/gnásanna a bhaineann go sonrach le timpeallacht nó gníomhaíocht (m.sh. moilliú ó rith go siúl in ollmhargadh mar fhreagairt ar threoir a fháil ón múinteoir ó bhéal agus siombail ‘siúl’ a thabhairt) Bailigh bheith páirteach ar aon bhealach i bpróiseas de rud éigin a bhailiú Láimhseáil rud a fhiosrú trína thadhall/láimhseáil ar bhealach éigin. D’fhéadfadh baill choirp seachas lámha an scoláire a bheith i gceist anseo (m.sh. fionnadh a chuimilt ar a lámh/leiceann) más gá le tacú le riachtanais fhisiciúla nó chéadfacha an scoláire. Sainaithin cé nó céard é duine, rud nó spreagthach a láithriú agus/nó a shonrú. Is féidir é seo a chur in iúl le téacs ar bith*. Léirigh freagairt nó iompar a thaispeáint mar a leagtar amach sa toradh foghlama Cuir in iúl iompar a athrú ar bhealach a shainaithníonn/léiríonn freagairt do rud, duine, timpeallacht nó spreagthach le téacs ar bith*. D’fhéadfadh sé gurb ea nó nach ea cumarsáid d’aon turas atá anseo (m.sh. caoineadh mar fhreagairt do thorann ard). Tús a chur le rud éigin a thosú. Féadfaidh scoláire a chuireann tús le cumarsáid/idirghníomhú le duine éigin sin a dhéanamh ar réimse bealaí lena n-áirítear teagmháil súl a lorg, lámh a shíneadh i dtreo duine, guthaíocht nó lámh a leagan ar rud éigin a bhfuil cur amach aige air. B’fhéidir go raibh nó nach raibh feasacht ag an scoláire ar chomhaird i gcumarsáid go fóill mar sin b’fhéidir nach bhféachfaí ar an duine fásta fad a bhíonn iompar mar seo ar siúl. Idirghníomhaigh eispéireas a fháil ar thionchar a imirt agus/nó tionchar a bheith ort trí idirghníomhú le duine eile Iniúch níos mó eolais a fháil ar rud, thimpeallacht, dhuine nó spreagthach trí fhiosrú agus scrúdú céadfach (m.sh. mothú/bualadh/éisteacht le/boladh/fáisceadh) Éist aird éisteachta a dhíriú ar eispéiris fuaimeanna. Ní thugann scoláire aird amhairc i gcónaí ar an bhfoinse fuaime. Naisc ceangal a chruthú idir dhá rud, duine, spreagthach nó gníomh nó níos mó Féach aird a thabhairt ar rud leis na súile. D’fhéadfadh roinnt scoláirí a n-amharc forimeallach/limistéar éagsúil ina réimse amhairc a úsáid le féachaint ar rud. Meaitseáil feasacht ar/nasc idir rudaí le gnéithe, brí nó cáilíochta coitianta nó cosúla a shainaithint Bog seasamh i spás a athrú le tacaíocht nó dá huireasa Breathnaigh feasacht a léiriú ar rialacha agus cloí leo nó aird amhairc a thabhairt/féachaint ar dhuine, ghníomhaíocht nó spreagthach Glac páirt aon chineál rannpháirtíochta sa ghníomhaíocht foghlama a léiriú Bí ag spraoi próiseas, cluiche nó gníomhaíocht a dhéanamh/páirt a ghlacadh ann Cleachtaigh scil nó gníomh a dhéanamh arís is arís. D’fhéadfadh scoláire comharthaí feabhais a léiriú i dtréimhse faoi leith. Tuar feasacht/eolas a thabhairt le fios maidir leis an gcéad rud eile bunaithe ar fhoghlaim agus eispéiris atá déanta cheana (m.sh. nuair a chuireann múinteoir a lámh isteach i mála prapaí ag pointe áirithe i scéal a bhfuil aithne aige air, freagraíonn an scoláire trína aghaidh a bhogadh ag fanacht leis an sprae uisce a úsáidtear sa phointe seo den scéal). Léigh brí a bhaint as agus tuiscint a léiriú ar aon fhoirm téacs (m.sh. féachaint ar rud tagartha do ‘sneaic’ agus ansin an cloigeann a chasadh láithreach i dtreo an chófra sneaice ag súil le ceann) Tabhair chun cuimhne feasacht agus aitheantas a léiriú ar imeachtaí a tharla cheana (m.sh. meangadh gáire nuair a thaispeántar físeán de ghníomhaíocht a thaitin leis an mhaidin sin/grianghraif de phrapaí a úsáidtear go rialta chun scéal a bhfuil cur amach air a insint a shainaithint) Aithin tuiscint/cur amach a léiriú ar dhuine, comhthéacs, rud nó spreagthach ó eispéiris roimhe seo. B’fhéidir go mbeadh an scoláire in ann eolas a úsáid, a fuarthas ó eispéiris roimhe seo chun duine, comhthéacs, rud nó spreagthach a shainaithint. Iarr téacs* ar bith a úsáid chun mian nó riachtanas a chur in iúl (m.sh. lasc BIGmack a bhrú chun tuilleadh bolgán a iarraidh) Beachtaigh scil a shoiléiriú/fheabhsú Freagair iompar a athrú ar bhealach éigin (súilfhéachaint a bhogadh/athrú/freagairt ó bhéal/cumarsáid a dhéanamh trí théacs/mothúcháin a léiriú srl.) mar fhreagairt ar rud éigin nó duine éigin Lorg rud éigin a chuardach/breathnú an bhfuil rud éigin ann. Éilítear anseo ar an scoláire a aird a dhíriú ar an ngníomhaíocht/tasc le rún agus cuspóir. Taispeáin feasacht, tuiscint, eolas nó mothúcháin a chur in iúl trí ghníomhartha Cuir suas le eispéireas a cheadú/glacadh leis B’fhéidir go mbeadh an scoláire fós stadach nó neamhchinnte mar gheall ar dhúshláin atá roimhe i rith eispéireas den chineál sin (m.sh. a bheith íogair d’fhuaimeanna i seomra torannach) ach ceadóidh sé don eispéireas tarlú, fiú ar feadh tréimhse ghairid. Úsáid feasacht/scileanna/foghlaim chéadfach a chur i bhfeidhm i suíomh praiticiúil le haghaidh feidhm ar leith