Measúnú agus tuairisciú
Baineann measúnú san oideachas le heolas faoi phróisis agus faoi thorthaà na foghlama a bhailiú, a léirmhÃniú agus a úsáid. Tá cineálacha difriúla ann agus is féidir é a úsáid ar bhealaà éagsúla. Ba cheart go mbeadh an tacaÃocht d’fhoghlaim an scoláire mar phrÃomhchuspóir ag gach measúnú sa tsraith shóisearach, bÃodh sé foirmitheach nó suimitheach, ag an am nó leanúnach, ó Choimisiún na Scrúduithe Stáit, CNCM nó ceaptha ag an múinteoir. LéirÃtear i dtaighde go dtarlaÃonn na buntáistà is mó d’fhoghlaim an scoláire nuair a thugann an múinteoir aiseolas éifeachtach dó a chabhraÃonn leis a thuiscint conas a d’fhéadfaà a chuid foghlama a fheabhsú.
Sin an chúis nach féidir breithniú ar na cuir chuige i leith foghlaim cháilÃochta a scaradh ó bhreithniú ar mheasúnú. Tá cleachtais mheasúnaithe leanúnacha sa seomra ranga rÃthábhachtach le tacú le foghlaim an scoláire agus gnóthachtáil an scoláire a chur chun cinn. Baineann cleachtas le measúnú leanúnach atá foirmitheach agus suimitheach. Úsáideann scoileanna raon modhanna measúnaithe chun crÃoch foirmitheach nó suimitheach a leagann béim ar chineál idirnasctha agus forlÃontach an phróisis measúnaithe sa tsraith shóisearach. Tógann na cleachtais mheasúnaithe seo ar dhea-chleachtas reatha sa teagasc, san fhoghlaim agus sa mheasúnú.
Tá formhór na ngnÃomhaÃochtaà measúnaithe i dtrà bliana na sraithe sóisearaà foirmitheach. Úsáideann an múinteoir na torthaà foghlama ó ATFanna nó ó shonraÃochtaà gearrchúrsa mar phointe tosaigh chun aonad foghlama a phleanáil agus chun rúin foghlama agus critéir ratha a fhorbairt le roinnt agus le plé leis an scoláire de réir mar is cuÃ. Glacfar an cur chuige céanna don scoláire atá ag dul i ngleic leis na CFL1anna mar chlár na sraithe sinsearaà iomlán nó mar chuid de.
Leagtar amach go soiléir sna torthaà foghlama seo an méid ba cheart a bheith ar eolas ag an scoláire, a thuigfidh an scoláire agus a bheidh an scoláire in ann a dhéanamh mar gheall ar na gnÃomhaÃochtaà sonracha foghlama agus teagaisc atá déanta aige i rith chúrsa na sraithe sóisearaÃ. Leanann an múinteoir ag déanamh measúnú mar chuid dá chleachtas laethúil trà bheith ag breathnú agus ag éisteacht de réir mar a chuireann an scoláire tascanna i gcrÃch agus trà mhachnamh a dhéanamh ar an gcaoi a bhfreagraÃonn sé do cheisteanna.
Úsáideann an múinteoir rúin foghlama agus critéir ratha mar bhunús le haiseolas a thabhairt don scoláire chun na chéad chéimeanna eile ina fhoghlaim a phleanáil. Spreagtar an scoláire freisin chun machnamh a dhéanamh ar an gcaoi a bhfuil dul chun cinn á dhéanamh aige ina fhoghlaim féin agus aiseolas a thabhairt dá mhúinteoirÃ. Chun an acmhainn don fhéinbhainistÃocht agus féinfheasacht a fhorbairt, bÃonn an scoláire nÃos muinÃnà agus é ag tabhairt faoina fhoghlaim agus bÃonn sé nÃos ullmhaithe chun na dúshláin a bhaineann leis an saol taobh amuigh den scoil a shárú. Chun dul i ngleic le measúnú i gcomhthéacs na CFL1anna agus nÃos faide anonn agus chun tuilleadh eolais a fháil ar thorthaà foghlama, rúin foghlama, critéir ratha agus gnéithe cáilÃochta, féach ar an Tacar Uirlisà don Mheasúnú ó CNCM.