Uimhreas Thíos tá fáil ar na Torthaí Foghlama, Coincheapa Matamaiticiúla, Contanaim Dul Chun Cinn agus Ábhar Tacaíochta a bhaineann leis an Snáithe Uimhris. Cuirfear an t-ábhar tacaíochta is deireanaí agus na samplaí is deireanaí d’fhoghlaim na bpáistí ar fáil ar an leathanach seo go rialta. Nua! Eolaire tacaíochtaí le bheith ag obair leis na Torthaí Foghlama ar fud na Snáithaonad. Eolaire na nÁbhar Tacaíochta: Úsáidí an uimhris Eolaire na nÁbhar Tacaíochta: Uimhriú agus comhaireamh Eolaire na nÁbhar Tacaíochta: Ionadluach agus bonn a deich Eolaire na nÁbhar Tacaíochta: Tacair agus oibríochtaí Eolaire na nÁbhar Tacaíochta: Codáin Tá an doiciméad seo ceaptha lena léamh ar Adobe Acrobat Reader leis na torthaí is fearr agus is féidir a bhaint amach. Íoslódáil saor in aisce anseo: www.adobe.com/reader
Úsáidí an uimhris Uimhriú & comhaireamh Ionadluach & bonn a deich Tacair & oibríochtaí Codáin Úsáidí an uimhris Céim 1 Naíonáin shóisearacha agus naíonáin shinsearacha Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann Céim 2 Rang 1 agus Rang 2 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 3 Rang 3 agus Rang 4 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 4 Rang 5 agus Rang 6 Trí eispéiris chuí foghlama tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann feasacht a fhorbairt ar an gcaoi a bhfuil réimse bealaí ann inar féidir úsáid a bhaint as uimhreacha. Coincheapa Is féidir uimhreacha a úsáid ar bhealaí éagsúla. Baintear úsáid as uimhreacha do chuspóirí lipéadaithe agus aimsithe (ainmneacht), m.sh. uimhir ghutháin, uimhir an bhus. Seasann uimhreacha do chainníocht nó don mhéid taobh istigh de thacar (bunuimhreacht). Déanann uimhreacha cur síos ar shuíomh de rud éigin i liosta amhail 1ú, 2ú, 3ú (orduimhreacht). Baintear úsáid as uimhreacha chun réada a thomhas. Contanam Dul chun Cinn Cliceáil ar an íomhá chun teacht ar chontanam dul chun cinn an tsnáithaonad de ‘Úsáidí an uimhris’ Ábhair tacaíochta do mhúinteoirí Eolaire na nÁbhar Tacaíochta Eolaire na nÁbhar Tacaíochta: Úsáidí an uimhris Eolaire na nÁbhar Tacaíochta: Úsáidí an uimhris Moltaí maidir le heispéiris foghlama Ábhar tacaíochta Úsáidí an uimhris: Moltaí maidir le heispéiris foghlama Moltaí don teagasc Ábhar tacaíochta Úsáidí an uimhris: Moltaí don teagasc Moltaí maidir le príomhtheanga Ábhar tacaíochta Úsáidí an uimhris: Moltaí maidir le príomhtheanga Moltaí don timpeallacht foghlama Ábhar tacaíochta Úsáidí an uimhris: Moltaí don timpeallacht foghlamanvironment Moltaí don fhoghlaim sa bhaile Ábhar tacaíochta Úsáidí an uimhris: Moltaí don fhoghlaim sa bhaile Uimhriú agus comhaireamh Céim 1 Naíonáin shóisearacha agus naíonáin shinsearacha Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann Céim 2 Rang 1 agus Rang 2 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 3 Rang 3 agus Rang 4 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 4 Rang 5 agus Rang 6 Trí eispéiris chuí foghlama tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann feasacht a fhorbairt gurb é cainníochtú an cuspóir a bhaineann le comhaireamh. úsáid a bhaint as réimse straitéisí comhairimh le haghaidh réimse críocha. inniúlacht a léiriú maidir le straitéisí comhairimh éagsúla a úsáid agus a chur i bhfeidhm. Coincheapa Is féidir cainníochtaí a thobmheas agus a chur i gcomparáid gan gá le comhaireamh a dhéanamh ná le luach uimhriúil a thabhairt. Baineann cúig phrionsabal le comhaireamh; 1:1. ord seasmhach, bunuimhir, neamhábharthacht oird agus teibíocht. Léiríonn an uimhir dheireanach sa chomhaireamh cainníocht an tacair. Tá réimse straitéisí comhairimh ann, lena n áirítear réada a ghrúpáil agus réada a eagrú i roinnt cumraíochtaí amhairc. Is féidir straitéisí meastacháin agus comhairimh a chur i bhfeidhm chun cainníochtaí / ríomhanna a fháil amach. Is féidir réasúnacht ríomhanna a thástáil trí chomhaireamh a dhéanamh. Tá réimse straitéisí ann le comhaireamh ar aghaidh/siar a dhéanamh. Contanam Dul chun Cinn Cliceáil ar an íomhá chun teacht ar chontanam dul chun cinn an tsnáithaonad de ‘Uimhriú agus comhaireamh’ Ábhair tacaíochta do mhúinteoirí Eolaire na nÁbhar Tacaíochta Eolaire na nÁbhar Tacaíochta: Uimhriú agus comhaireamh Eolaire na nÁbhar Tacaíochta: Uimhriú agus comhaireamh Moltaí maidir le heispéiris foghlama Ábhar tacaíochta Uimhriú agus comhaireamh: Moltaí maidir le heispéiris foghlama Moltaí don teagasc Ábhar tacaíochta Uimhriú agus comhaireamh: Moltaí don teagasc Moltaí maidir le príomhtheanga Ábhar tacaíochta Uimhriú agus comhaireamh: Moltaí maidir le príomhtheanga Moltaí don timpeallacht foghlama Ábhar tacaíochta Uimhriú agus comhaireamh: Moltaí don timpeallacht foghlama Moltaí don fhoghlaim sa bhaile Ábhar tacaíochta Uimhriú agus comhaireamh: Moltaí don fhoghlaim sa bhaile Ionadluach agus bonn a deich Céim 1 Naíonáin shóisearacha agus naíonáin shinsearacha Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann Céim 2 Rang 1 agus Rang 2 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 3 Rang 3 agus Rang 4 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 4 Rang 5 agus Rang 6 Trí eispéiris chuí foghlama tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann tuiscint a fháil ar deich mar bhunús le haghaidh ionadluacha agus comhairimh. tuiscint a fháil go bhfuil luachanna difriúla ag digití ag brath ar a n-áit nó suíomh in uimhir. meastachán a úsáid chun luachanna uimhriúla agus áirimh uimhriúla a fháil amach go tapa. sloinn uimhriúla choibhéiseacha a fhiosrú trí úsáid a bhaint as córas bhonn a deich. iniúchadh a dhéanamh ar an gcaoi ar féidir deachúlacha agus céatadáin (agus codáin) a chur i gcomparáid, a chur in ord agus a chur in iúl i dtéarmaí gaolmhara. Coincheapa Is féidir uimhreacha a idirdhealú de réir an luach cainníochtúil atá acu. Feidhmíonn deich mar bhonn ár n-uimhirchórais. Tá 10 ndigit san uimhirchóras bhonn a deich atá bunaithe ar ghrúpaí de deich. In uimhir 2-dhigit, seasann an digit ar chlé do luach níos mó. Braitheann luach na digite ar a háit san uimhir. Seasann áit na digite do luach na digite, ar a deis, méadaithe faoi dheich. Nuair a chuirtear deich gcinn de na haonaid ionadluacha (m.sh. aonta, deicheanna) le chéile, cruthaítear aonad ionadluacha nua (m.sh. deich, céad). Is féidir coibhneas comhionannais nó neamhionannais a bheith idir cainníocht amháin agus ceann eile. Is féidir 0 a úsáid mar ionadchoinneálaí, a ligeann dúinn an uimhir a thaifeadadh go cruinn. Is féidir uimhreacha a shlánú nó a mheas chun meastacháin luacha a chur ar fáil. Is ionann luach gach digite i slánuimhir nó uimhir dheachúil agus iolra de luach a háite. Léiríonn luach slánuimhreach nó uimhir dheachúil, luach na suime gach ceann dá comhdhigití. Baineann prionsabal bhonn a deich le gach slánuimhir agus gach uimhir dheachúil. D’ainneoin na nodaireachta comhghnásaí, is féidir uimhreacha a léiriú ar bhealaí difriúla, comhionanna, ach úsáid a bhaint as ábhair choincréiteacha (m.sh. 46 = 4 dheich agus 6 aonad nó 3 dheich agus 16 aonad). Is gnás é an pointe deachúlach a scarann an chuid slánuimhreach den uimhir (ar chlé) ón gcuid chodáin den uimhir (ar dheis). Leathnaíonn córas ionadluacha bhonn a deich go deo i ndá threo ag iolrú (ar chlé) nó ag roinnt (ar dheis) trí iolraí de dheich. Is iad codáin, deachúlacha agus céatadáin trí bhealach chun coibhneasa ‘cuid-iomlán’ a chur in iúl. Is éard atá i gceist le huimhir chóimheasta, aon uimhir is féidir a scríobh mar chodán, sa chás gur slánuimhreacha iad an t uimhreoir agus an t ainmneoir, agus ní hionann an t ainmneoir agus náid. Is uirlisí úsáideacha iad iolraí de 10 chun tiontú idir codáin, deachúlacha agus céatadáin. Is bealach é céatadán chun codán de chéad a chur in iúl nó bealach eile chun céadú a scríobh. Ciallaíonn ‘céatadán’ as céad agus baineann sé úsáid as an nodaireacht %. Contanam Dul chun Cinn Cliceáil ar an íomhá chun teacht ar chontanam dul chun cinn an tsnáithaonad de ‘Ionadluach agus bonn a deich' Ábhair tacaíochta do mhúinteoirí Eolaire na nÁbhar Tacaíochta Eolaire na nÁbhar Tacaíochta: Ionadluach agus bonn a deich Eolaire na nÁbhar Tacaíochta: Ionadluach agus bonn a deich Moltaí maidir le heispéiris foghlama Ábhar tacaíochta Ionadluach agus bonn a deich: Moltaí maidir le heispéiris foghlama Moltaí don teagasc Ábhar tacaíochta Ionadluach agus bonn a deich: Moltaí don teagasc Moltaí maidir le príomhtheanga Ábhar tacaíochta Ionadluach agus bonn a deich: Moltaí maidir le príomhtheanga Moltaí don timpeallacht foghlama Ábhar tacaíochta Ionadluach agus bonn a deich: Moltaí don timpeallacht foghlama Moltaí don fhoghlaim sa bhaile Ábhar tacaíochta Ionadluach agus bonn a deich: Moltaí don fhoghlaim sa bhaile Tacair agus oibríochtaí Céim 1 Naíonáin shóisearacha agus naíonáin shinsearacha Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann Céim 2 Rang 1 agus Rang 2 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 3 Rang 3 agus Rang 4 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 4 Rang 5 agus Rang 6 Trí eispéiris chuí foghlama tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann an méid a tharlaíonn nuair a fhoroinntear agus nuair a chónaisctear cáinníochtaí (tacair) a aithint agus a thuiscint. réimse straitéisí suimithe agus dealaithe a roghnú, a úsáid agus a chur i láthair. na ceithre oibríocht a thuiscint agus a chur i bhfeidhm go solúbtha; chomh maith leis na coibhneasa eatarthu. cur le réimse straitéisí oibríochta agus an réimse céanna a roghnú agus a úsáid. Coincheapa Is féidir cainníochtaí (nó tacair) a roinnt nó a chur le chéile. Déantar an uimhir (cainníocht) níos mó nuair a chuirtear uimhir aiceanta le huimhir aiceanta. Déantar an uimhir (cainníocht) níos lú nuair a bhaintear uimhir aiceanta as uimhir aiceanta. Is féidir é seo a chur in iúl mar bhogadh ar an uimhirlíne nó ar an 100-chearnóg. Ní athraíonn slánuimhir nuair a chuirtear náid leis an uimhir sin ná nuair a bhaintear náid aisti. Tá gaol inbhéartach idir an suimiú agus an dealú. Is iad airíonna suntasacha an tsuimithe ná cómhalartach, comhthiomsaitheach, féiniúlacht an tsuimiúcháin agus dáileach. Is féidir uimhreacha agus comharthaí a úsáid chun uimhir-abairtí a chruthú agus a chur in iúl. Is féidir leo cuidiú le fadhbanna a réiteach nó a bheith in úsáid chun comhthéacsanna a chur in iúl go matamaiticiúil. Bíonn orainn deicheanna a aistriú go haonaid, nó céadta go deicheanna nuair is gá agus uimhreacha á gcur le chéile nó á roinnt againn. Is íomhá mheabhrach den ghaol atá idir uimhir agus na codanna a chuirtear le chéile chun í a chruthú atá i gceist le huimhir-fhíric. Is féidir le léirithe dealaithe athrú, comhlánú agus difríocht a chuimsiú. Baineann airíonna cómhalartacha, comhthiomsaitheacha agus airíonna dáileacha le hoibríocht an iolrúcháin. Sainmhíniú amháin ar an iolrúchán is ea líon áirithe grúpaí den mhéid chéanna. Is léiriú luath den iolrúchán é an suimiú leantach. Tá na prionsabail a úsáidtear nuair atáthar ag déanamh oibríochtaí ar shlánuimhreacha an chosúil le haghaidh uimhreacha deachúla, agus teastaíonn machnamh ar an gcaoi chun an pointe deachúlach a láimhseáil Is féidir cur síos a dhéanamh ar roinnt mar an uimhir a scaradh i gcodanna agus i ngrúpaí cothroma, nó an dealú leantach uimhreach. Tá gaol inbhéartach idir an t-iolrú agus an roinnt. Is féidir le húsáid áireamháin fócas méadaithe ar straitéisí a ligean trí fhócas ríofa a laghdú. Tá meastachán agus slánú úsáideach chun réasúnaíocht na bhfreagraí a thástáil i gcomhair oibríochtaí atá níos casta. I gcás ríomh codánach agus deachúil, teastaíonn algartaim nua agus leasaithe de bharr go bhféadfadh go mbeadh sé deacair roinnt bríonna le hoibríochtaí slánuimhreach a chur i bhfeidhm. Tá dhá fhachtóir ag uimhir phríomha - í féin agus a haon, tá trí fhachtóir nó níos mó ag uimhir ilchodach. Ní uimhir phríomha ná ilchodach atá i gceist le huimhir a haon. Is fachtóirí iad uimhreacha a iolraíonn faoina chéile chun toradh a thabhairt. Tagann iolraithe chun cinn de thoradh ar shlánuimhir a iolrú faoi shlánuimhir (bíodh an uimhir sin aiceanta nó diúltach). Contanam Dul chun Cinn Cliceáil ar an íomhá chun teacht ar chontanam dul chun cinn an tsnáithaonad de 'Tacair agus oibríochtaí' Ábhair tacaíochta do mhúinteoirí Eolaire na nÁbhar Tacaíochta Eolaire na nÁbhar Tacaíochta: Tacair agus oibríochtaí Eolaire na nÁbhar Tacaíochta: Tacair agus oibríochtaí Tacair agus oibríochtaí: Moltaí maidir le heispéiris foghlama Ábhair tacaíochta Tacair agus oibríochtaí: Moltaí maidir le heispéiris foghlama Tacair agus oibríochtaí: Moltaí don teagasc Ábhair tacaíochta Tacair agus oibríochtaí: Moltaí don teagasc Tacair agus oibríochtaí: Moltaí maidir le príomhtheanga Ábhair tacaíochta Tacair agus oibríochtaí: Moltaí maidir le príomhtheanga Tacair agus oibríochtaí: Moltaí don timpeallacht foghlama Ábhair tacaíochta Tacair agus oibríochtaí: Moltaí don timpeallacht foghlama Tacair agus oibríochtaí: Moltaí don fhoghlaim sa bhaile Ábhair tacaíochta Tacair agus oibríochtaí: Moltaí don fhoghlaim sa bhaile Codáin Céim 1 Naíonáin shóisearacha agus naíonáin shinsearacha Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann Céim 2 Rang 1 agus Rang 2 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 3 Rang 3 agus Rang 4 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 4 Rang 5 agus Rang 6 Trí eispéiris chuí foghlama tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann feasacht a fhorbairt ar choibhneasa ‘cuidiomlán’ trí úsáid a bhaint as réimse samhlacha (achar, fad agus tacar). codáin a aithint agus a ainmniú de réir a ngaol ‘cuid-iomlán’. coincheap na coibhéise a fhiosrú i dtéarmaí codáin shimplí. codáin a chur i gcomparáid, a chur in iúl i dtéarmaí coibhéiseacha, agus a chur in ord. codán de cháinníochtaí a ríomh agus a chur in iúl ar roinnt bealaí. na coibhneasa idir codáin, deachúlacha agus céatadáin a fhiosrú (a shamhaltú, a chur i gcomparáid agus a aistriú). comhréireacht agus cóimheasa cáinníochtaí (tacair) a fhiosrú. Coincheapa Is féidir tacair, rudaí agus spásanna a roinnt ar bhealaí difriúla. Léiríonn codáin caidrimh ‘cuid-iomlán’. Ainmnítear codáin i dtaca le líon na gcodanna nó na sciartha cothroma atá acu. Bíonn an luach céanna ag gach sciar cothrom de thacar. Is féidir uimhreacha a chur in iúl mar neart codán coibhéiseach. Bíonn méid níos lú ag gach sciar nuair a bhíonn líon níos mó de sciartha an iomláin acu. Seasann an t-uimhreoir do mhéid na gcodanna, seasann an t-ainmneoir do mhéid iomlán na gcodanna. Is féidir breathnú ar chodán mar léiriú roinnte. Cuidíonn finte codán chun coibhneas na gcodán agus / coibhéis a thaispeáint, agus nuair a bhíonn codáin á gcur le chéile nó á mbaint as a chéile. Is féidir le codáin luach níos mó ná a haon a chur in iúl. Tá uimhreoirí atá níos airde ná na hainmneoirí ag leaschodáin. Is féidir codáin a chur le chéile / a bhaintear as a chéile go héasca nuair atá ainmneoir coitianta acu. Is féidir codáin a chur in iúl i bhfoirm dheachúlach nó chéatadánach. Baintear úsáid as cóimheasa chun dhá shlánuimhir nó níos mó a chur i gcomparáid le chéile agus bíonn léirithe comhfhreagracha acu mar chodáin. Ní athraíonn luach an chodáin nuair a iolraítear é faoi choibhéis chodánach d’aon nó nuair a roinntear é ar cheann. D’fhéadfadh leis seo a bheith úsáideach chun coibhéis agus / nó ríomh ina bhfuil páirt ag codáin a phlé. Contanam Dul chun Cinn Cliceáil ar an íomhá chun teacht ar chontanam dul chun cinn an tsnáithaonad de 'Codáin' Ábhair tacaíochta do mhúinteoirí Eolaire na nÁbhar Tacaíochta Eolaire na nÁbhar Tacaíochta: Codáin Eolaire na nÁbhar Tacaíochta: Codáin Moltaí maidir le heispéiris foghlama Ábhar tacaíochta Codáin: Moltaí maidir le heispéiris foghlama Moltaí don teagasc Ábhar tacaíochta Codáin: Moltaí don teagasc Moltaí maidir le príomhtheanga Ábhar tacaíochta Codáin: Moltaí maidir le príomhtheanga Moltaí don timpeallacht foghlama Ábhar tacaíochta Codáin: Moltaí don timpeallacht foghlama Moltaí don fhoghlaim sa bhaile Ábhar tacaíochta Codáin: Moltaí don fhoghlaim sa bhaile