Ionadluach agus bonn a deich < Ar ais chuig Uimhreas Ionadluach agus bonn a deich Céim 1 Naíonáin shóisearacha agus naíonáin shinsearacha Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann Céim 2 Rang 1 agus Rang 2 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 3 Rang 3 agus Rang 4 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 4 Rang 5 agus Rang 6 Trí eispéiris chuí foghlama tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann tuiscint a fháil ar deich mar bhunús le haghaidh ionadluacha agus comhairimh. tuiscint a fháil go bhfuil luachanna difriúla ag digití ag brath ar a n-áit nó suíomh in uimhir. meastachán a úsáid chun luachanna uimhriúla agus áirimh uimhriúla a fháil amach go tapa. sloinn uimhriúla choibhéiseacha a fhiosrú trí úsáid a bhaint as córas bhonn a deich. iniúchadh a dhéanamh ar an gcaoi ar féidir deachúlacha agus céatadáin (agus codáin) a chur i gcomparáid, a chur in ord agus a chur in iúl i dtéarmaí gaolmhara. Coincheapa Is féidir uimhreacha a idirdhealú de réir an luach cainníochtúil atá acu. Feidhmíonn deich mar bhonn ár n-uimhirchórais. Tá 10 ndigit san uimhirchóras bhonn a deich atá bunaithe ar ghrúpaí de deich. In uimhir 2-dhigit, seasann an digit ar chlé do luach níos mó. Braitheann luach na digite ar a háit san uimhir. Seasann áit na digite do luach na digite, ar a deis, méadaithe faoi dheich. Nuair a chuirtear deich gcinn de na haonaid ionadluacha (m.sh. aonta, deicheanna) le chéile, cruthaítear aonad ionadluacha nua (m.sh. deich, céad). Is féidir coibhneas comhionannais nó neamhionannais a bheith idir cainníocht amháin agus ceann eile. Is féidir 0 a úsáid mar ionadchoinneálaí, a ligeann dúinn an uimhir a thaifeadadh go cruinn. Is féidir uimhreacha a shlánú nó a mheas chun meastacháin luacha a chur ar fáil. Is ionann luach gach digite i slánuimhir nó uimhir dheachúil agus iolra de luach a háite. Léiríonn luach slánuimhreach nó uimhir dheachúil, luach na suime gach ceann dá comhdhigití. Baineann prionsabal bhonn a deich le gach slánuimhir agus gach uimhir dheachúil. D’ainneoin na nodaireachta comhghnásaí, is féidir uimhreacha a léiriú ar bhealaí difriúla, comhionanna, ach úsáid a bhaint as ábhair choincréiteacha (m.sh. 46 = 4 dheich agus 6 aonad nó 3 dheich agus 16 aonad). Is gnás é an pointe deachúlach a scarann an chuid slánuimhreach den uimhir (ar chlé) ón gcuid chodáin den uimhir (ar dheis). Leathnaíonn córas ionadluacha bhonn a deich go deo i ndá threo ag iolrú (ar chlé) nó ag roinnt (ar dheis) trí iolraí de dheich. Is iad codáin, deachúlacha agus céatadáin trí bhealach chun coibhneasa ‘cuid-iomlán’ a chur in iúl. Is éard atá i gceist le huimhir chóimheasta, aon uimhir is féidir a scríobh mar chodán, sa chás gur slánuimhreacha iad an t uimhreoir agus an t ainmneoir, agus ní hionann an t ainmneoir agus náid. Is uirlisí úsáideacha iad iolraí de 10 chun tiontú idir codáin, deachúlacha agus céatadáin. Is bealach é céatadán chun codán de chéad a chur in iúl nó bealach eile chun céadú a scríobh. Ciallaíonn ‘céatadán’ as céad agus baineann sé úsáid as an nodaireacht %. Contanam Dul chun Cinn Cliceáil ar an íomhá chun teacht ar chontanam dul chun cinn an tsnáithaonad de ‘Ionadluach agus bonn a deich'