Rannpháirtíocht, éisteacht agus aird < Back to Teanga ó Bhéal Rannpháirtíocht, éisteacht agus aird Engagement, listening & attention Céim 1 Naíonáin shóisearacha agus naíonáin shinsearacha Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann Céim 2 Rang 1 agus Rang 2 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 3 Rang 3 agus Rang 4 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 4 Rang 5 agus Rang 6 Trí eispéiris chuí foghlama tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann Spéis agus comhaird Comhaird Is éard atá i gceist leis an gcomhaird cás ina ndíríonn beirt atá ag déanamh cumarsáide lena chéile ar an rud céanna. Tá níos mó i gceist leis ná breathnú ar an rud, tuigeann an bheirt go bhfuil siad ag díriú ar an rud céanna. a léiriú agus éisteacht go gníomhach le Gaeilge shaibhir á labhairt i réimse comhthéacsanna ar mhaithe le spraoi, cé nach gá go dtuigfeadh siad gach focal. Show interest in, demonstrate joint attention and actively listen and attend for enjoyment and for a particular purpose. (LO1, S1) Demonstrate interest and joint attention and listen actively to very fluent Irish being spoken in a variety of contexts for fun, although it need not be the case that they understand every word. Spéis agus comhaird Comhaird Is éard atá i gceist leis an gcomhaird cás ina ndíríonn beirt atá ag déanamh cumarsáide lena chéile ar an rud céanna. Tá níos mó i gceist leis ná breathnú ar an rud, tuigeann an bheirt go bhfuil siad ag díriú ar an rud céanna. a léiriú agus stór focal a shealbhú trí éisteacht go gníomhach le Gaeilge shaibhir á labhairt i réimse comhthéacsanna ar mhaithe le spraoi agus cúiseanna faoi leith, cé nach gá go dtuigfeadh siad gach focal. Show interest in, demonstrate joint attention and actively listen and attend for enjoyment and for a particular purpose. (LO1, S1) Demonstrate interest and joint attention and acquire vocabulary through listening actively to very fluent Irish being spoken in a variety of contexts for fun and specific purposes, although it need not be the case that they understand every word. Éisteacht go gníomhach le comhráite agus le téacsanna i réimse seánraí agus i dteangacha éagsúla, nuair is cuí. Brí agus taitneamh a bhaint as na comhráite agus na téacsanna sin. Éisteacht go gníomhach le réimse réimeanna teanga, canúintí, agus blasanna ar mhaithe le cuspóirí ar leith. Recognise themselves as listeners and speakers, engaging purposefully and empathetically with others. Express their individuality through their knowledge and use of various languages. Actively listen and extract meaning and enjoyment from conversations and texts in a range of genres and where possible, in various languages. (LO1, S3) Actively listen to conversations and texts in a variety of genres and in various languages, where appropriate. Understand and enjoy such conversations and texts. Actively listen to a variety of language registers, dialects and accents for specific purposes. Éisteacht go gníomhach le comhráite agus le téacsanna i réimse seánraí agus i dteangacha éagsúla, nuair is cuí. Brí agus taitneamh a bhaint as na comhráite agus na téacsanna sin. Éisteacht go gníomhach le réimse réimeanna teanga, canúintí, agus blasanna ar mhaithe le cuspóirí ar leith. Comparáidí a dhéanamh idir na réimeanna teanga, na canúintí agus na blasanna sin. Recognise themselves as listeners and speakers, engaging purposefully and empathetically with others. Express their individuality through their knowledge and use of various languages. Actively listen and extract meaning and enjoyment from conversations and texts in a range of genres and where possible, in various languages. (LO1, S3) Actively listen to conversations and texts in a variety of genres and in various languages, where appropriate. Understand and enjoy such conversations and texts. Actively listen to a variety of language registers, dialects and accents for specific purposes. Compare those language registers, dialects and accents. Mionchéimeanna Dul chun Cinn Gníomh an pháiste... Tugann an páiste aird ar spreagthaigh sa timpeallacht. Leanann an páiste na gluaiseachtaí atá ag spreagthaigh. Gníomh an pháiste... Tugann an páiste aird ar spreagthaí trí amharc na súl a choinneáil orthu agus leanann amharc súl duine fhásta chun aird a thabhairt ar rud le chéile. Déanann an páiste aithris ar ghníomhartha agus ar fhuaimeanna. Gníomh an pháiste... Tugann an páiste aird ar feadh tréimhsí níos faide ar spreagthaí suimiúla nó coitianta lena n-áirítear: Gníomhartha, gothaí, tuin ghutha, comhráite agus scéalta a léitear os ard, agus glacann páirt i rainn, amhráin agus cluichí. Gníomh an pháiste... Glacann an páiste páirt i gcomhrá trí úsáid a bhaint as teagmháil súl chuí agus aird acu ar chomharthaíocht colainne, gothaí agus tuin ghutha. Úsáideann an páiste na ciúnna sin in éineacht le comhthéacs chun focail/frásaí nua a thuiscint. Gníomh an pháiste... Éisteann an páiste le heolas faoi eispéireas nua, lena n-áirítear ficsean agus neamhfhicsean a éiríonn níos casta de réir a chéile. Éisteann an páiste le duine fásta ag léiriú teanga nua arbh fhéidir a lán focal nach eol dóibh a bheith inti. Gníomh an pháiste... Éisteann páiste le sainmhínithe agus le cur síos ag úsáid tuine, gothaí agus roinnt focal a thuigtear chun na príomh-theachtaireachtaí a léirmhíniú. Tugann an páiste aird ar eolas a chuirtear i láthair ar théacs (leabhair, fuaim etc). Gníomh an pháiste... Tugann an páiste aird ar chumarsáid bhriathartha agus neamhbhriathartha i gcomhthéacsanna éagsúla. Éisteann an páiste le daoine nach bhfuil aithne acu orthu ag caint agus ag léiriú focail/frásaí nua. Díríonn a aird ar an bhfuaimniú ceart ó thaobh na canúna de. Gníomh an pháiste... Faigheann an páiste léargas ó bheith ag éisteacht le heolas nua ar réimse leathan ábhar. Gníomh an pháiste... Éisteann an páiste le heolas á chur i láthair ó dhá thaobh d’argóint. Gníomh an pháiste... Éisteann an páiste go cúramach le daoine eile, ag teacht isteach le ceisteanna, léargas agus tuairimí. Forbraíonn an páiste a scileanna éisteachta a thuilleadh trí pháirt a ghlacadh i gcomhráite agus le téacsanna ó bhéal. Éisteann an páiste le agus pléann an tionchar atá ag cultúr, féiniúlacht, mar atá cúrsaí faoi láthair, cuspóir agus lucht éisteachta ar an mbealach a ndéanann daoine cumarsáid. Gníomh an pháiste... Glacann an páiste le agus déanann measúnú ar a stíl éisteachta agus labhartha ar leith agus stíl daoine eile. Ábhair tacaíochta do mhúinteoirí Oral Language - Teanga ó Bhéal Example of student work Oral Language - Teanga ó Bhéal Relevant across all strands Example of student work Relevant across all strands Ábhartha trasna snáitheanna go léir Example of student work Ábhartha trasna snáitheanna go léir Samplaí d'fhoghlaim teanga leanaí Cur chuige spraíúil agus Curaclam Teanga na Bunscoile Example of student work Cur chuige cumarsáideach Example of student work