Stór focal < Back to Léitheoireacht Stór focal Vocabulary Céim 1 Naíonáin shóisearacha agus naíonáin shinsearacha Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann Céim 2 Rang 1 agus Rang 2 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 3 Rang 3 agus Rang 4 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 4 Rang 5 agus Rang 6 Trí eispéiris chuí foghlama tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann Stór focal a shealbhú trí éisteacht le téacsanna éagsúla agus iad a phlé le daoine eile. Acquire appropriate vocabulary to support the comprehension of text shared by the teacher or read independently. Talk about and use new vocabulary as it arises, drawing on context and identifying words with similar meaning and words with similar sounds but different meaning. (LO6, S1) Acquire vocabulary by listening to various texts and discussing them with others. Stór focal/teanga nua léitheoireachta a thuiscint, a shealbhú agus a phlé agus é a úsáid. Úsáid a bhaint as an gcomhthéacs agus leideanna sa téacs chun focail nua a thuiscint agus a shealbhú. Acquire appropriate vocabulary to support the comprehension of text shared by the teacher or read independently. Talk about and use new vocabulary as it arises, drawing on context and identifying words with similar meaning and words with similar sounds but different meaning. (LO6, S1) Understand, acquire and discuss a new vocabulary/reading language and make use of it. Use the context and clues in the text to understand and acquire new words. Stór focal cuí a shealbhú chun tacú le tuiscint ar théacs go neamhspleách nó i bpáirt. Úsáid a bhaint as réimse straitéisí tuisceana Straitéisí tuisceana Straitéisí agus próisis a úsáideann léitheoirí chun ciall a bhaint as téacs iad straitéisí tuisceana. Ar na príomhstraitéisí tuisceana áirítear: eolas roimh ré a thabhairt chun cuimhne agus a úsáid, rudaí a thuar, rudaí a shamhlú, ceangal a dhéanamh, ceisteanna a chur, soiléiriú a dhéanamh, tosaíocht a thabhairt do rudaí áirithe thar rudaí eile, tátal a bhaint as rud, míreanna eolais a chur le chéile chun mír eile a dhéanamh. agus eolais chun brí focal/frásaí nua a dheimhniú agus a phlé. Acquire appropriate vocabulary to support the independent comprehension of text. Draw on a developing knowledge of word structure and word parts, including some prefixes and suffixes, to clarify and discuss the meaning of words. (LO6, S2) Acquire an appropriate vocabulary to support understanding of text, either independently or collaboratively. Use a variety of comprehension and information strategies to ascertain and discuss the meaning of new words/phrases. Comhchiallaigh Comhchiallaigh Comhchiallach is ea focal a bhfuil an chiall chéanna aige le focal eile, nó ciall atá cosúil leis, m.sh. áthasach, sona, sásta. , frithchiallaigh Frithchiallaigh Frithchiallach is ea focal atá contrártha le focal eile, m.sh. maith agus olc. , comhainmneacha Comhainmneacha Focail a fhoghraítear mar a chéile ach nach ionann a mbrí, m.sh. cóir agus comhair, suí agus saoi, téigh agus téigh. , iarmhíreanna, táthmhíreanna Táthmhíreanna Moirféimí is ea táthmhíreanna a cheanglaítear de fhréamhfhocal chun focal nua a dhéanamh m.sh. tóg+álaí, mí+shona nó chun foirm eile d’fhocal a dhéanamh m.sh. múinteoir+í, rith+ dh. , agus fréamhfhocail Fréamhfhocail Focal gan aon táthmhír ná aon infhilleadh gramadaí is ea an fréamhfhocal m.sh. bus, déan, brón, tóg, fear. Féadtar go leor focal eile a chruthú ach focail fréimhe nó bunfhocail a úsáid: focail infhillte: fréamh + infhilleadh gramadaí m.sh. busanna, déanamh. focail dhíorthaithe: fréamh + táthmhír m.sh. brónach, tógálaí comhfhocail m.sh. saorfhear. a aithint i dtéacsanna agus iad a phlé. (LO6, S) Identify synonyms, antonyms, homonyms, suffixes, affixes and root words in texts and discuss them. Mionchéimeanna Dul chun Cinn Gníomh an pháiste... Éisteann an páiste le focail agus frásaí nua a seasann téacs dóibh, múnlaithe ag duine eile. Gníomh an pháiste... Éisteann an páiste leis an múinteoir ag fuaimniú focal agus frásaí nua a bhíonn ag teastáil chun téacsanna a léitear dó a thuiscint, agus déanann spraoi le roinnt acu sa léitheoireacht éiritheach agus é/í á rá arís is arís eile. Gníomh an pháiste... Sealbhaíonn an páiste stór focal nua agus é/í ag éisteacht le réimse téacsanna a léitear os ard agus déanann focail agus frásaí nua a athrá sa léitheoireacht éiritheach. Gníomh an pháiste... Sealbhaíonn an páiste stór focal nua agus é/í ag éisteacht leis an múinteoir ag fuaimniú focail agus frásaí nua agus léiríonn roinnt tuisceana de réir a chéile. Gníomh an pháiste... Sealbhaíonn an páiste focail agus frásaí nua ó réimse téacsanna teagaisc agus neamhspleácha agus ón múinteoir agus labhraíonn ar an mbrí atá leo. Úsáideann an páiste roinnt focal nua mar fhreagairt ar théacsanna. Sealbhaíonn an páiste focail/frásaí nua ó bheith ag éisteacht leis an teanga á labhairt i gcomhthéacsanna difriúla agus ag cainteoirí eile Gaeilge seachas an múinteoir. Gníomh an pháiste... Úsáideann an páiste réimse straitéisí chun focail nua i dtéacsanna a thuiscint agus a phlé agus tuigeann gur féidir an smaoineamh céanna a chur in iúl le frásaí difriúla. Gníomh an pháiste... Aithníonn agus úsáideann an páiste focail agus frásaí nua mar is cuí i gcomhthéacsanna éagsúla agus tosaíonn ar fhoclóirí a úsáid chun teacht ar bhrí focal. Aithníonn an páiste roinnt comhchiallach, contrárthachtaí, réimíreanna, iarmhíreanna agus fréamhfhocal. Gníomh an pháiste... Úsáideann an páiste foclóirí agus foinsí tagartha eile chun chun teacht ar bhrí focal. Baineann an páiste úsáid mhuiníneach as raon straitéisí chun focail nua a thuiscint, lena n-áirítear eolas ar chomhchiallaigh, contrárthachtaí agus fréamhfhocail Fréamhfhocail Focal gan aon táthmhír ná aon infhilleadh gramadaí is ea an fréamhfhocal m.sh. bus, déan, brón, tóg, fear. Féadtar go leor focal eile a chruthú ach focail fréimhe nó bunfhocail a úsáid: focail infhillte: fréamh + infhilleadh gramadaí m.sh. busanna, déanamh. focail dhíorthaithe: fréamh + táthmhír m.sh. brónach, tógálaí comhfhocail m.sh. saorfhear. . Gníomh an pháiste... Úsáideann an páiste teasárais agus foinsí eile tagartha chun brí focal a aimsiú agus a úsáid trasna an churaclaim. Gníomh an pháiste... Aithníonn an páiste comhchiallaigh Comhchiallaigh Comhchiallach is ea focal a bhfuil an chiall chéanna aige le focal eile, nó ciall atá cosúil leis, m.sh. áthasach, sona, sásta. , comhainmneacha Comhainmneacha Focail a fhoghraítear mar a chéile ach nach ionann a mbrí, m.sh. cóir agus comhair, suí agus saoi, téigh agus téigh. , contrárthachtaí, réimíreanna, iarmhíreanna, agus fréamhfhocail Fréamhfhocail Focal gan aon táthmhír ná aon infhilleadh gramadaí is ea an fréamhfhocal m.sh. bus, déan, brón, tóg, fear. Féadtar go leor focal eile a chruthú ach focail fréimhe nó bunfhocail a úsáid: focail infhillte: fréamh + infhilleadh gramadaí m.sh. busanna, déanamh. focail dhíorthaithe: fréamh + táthmhír m.sh. brónach, tógálaí comhfhocail m.sh. saorfhear. i dtéacsanna agus déanann sé cur síos orthu. Gníomh an pháiste... Úsáideann an páiste straitéisí éagsúla chun brí a bhaint as focail i dtéacsanna. Ábhair tacaíochta do mhúinteoirí Reading - Léitheoireacht Example of student work Reading - Léitheoireacht Relevant across all strands Example of student work Relevant across all strands Ábhartha trasna snáitheanna go léir Example of student work Ábhartha trasna snáitheanna go léir