Rannpháirtíocht, éisteacht agus aird < Ar ais go dtí Teanga ó Bhéal Rannpháirtíocht, éisteacht agus aird Engagement, listening & attention Céim 1 Naíonáin shóisearacha agus naíonáin shinsearacha Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann Céim 2 Rang 1 agus Rang 2 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 3 Rang 3 agus Rang 4 Trí eispéiris chuí foghlama spraíúla agus tarraingteacha, ba cheart go mbeadh an páiste in ann Céim 4 Rang 5 agus Rang 6 Trí eispéiris chuí foghlama tharraingteacha ba cheart go mbeadh páistí in ann Spéis agus comhaird Comhaird Is éard atá i gceist leis an gcomhaird cás ina ndíríonn beirt atá ag déanamh cumarsáide lena chéile ar an rud céanna. Tá níos mó i gceist leis ná breathnú ar an rud, tuigeann an bheirt go bhfuil siad ag díriú ar an rud céanna. a léiriú, straitéisí tuisceana Straitéisí tuisceana Straitéisí agus próisis a úsáideann léitheoirí chun ciall a bhaint as téacs iad straitéisí tuisceana. Ar na príomhstraitéisí tuisceana áirítear: eolas roimh ré a thabhairt chun cuimhne agus a úsáid, rudaí a thuar, rudaí a shamhlú, ceangal a dhéanamh, ceisteanna a chur, soiléiriú a dhéanamh, tosaíocht a thabhairt do rudaí áirithe thar rudaí eile, tátal a bhaint as rud, míreanna eolais a chur le chéile chun mír eile a dhéanamh. a úsáid agus stór focal a shealbhú trí éisteacht go gníomhach le Gaeilge shaibhir á labhairt i réimse comhthéacsanna agus i nguthanna/canúintí eile chomh maith le guth/canúint an mhúinteora ar mhaithe le spraoi agus cúiseanna faoi leith, cé nach gá go dtuigfeadh siad gach focal. Show interest in, demonstrate joint attention and actively listen and attend for enjoyment and for a particular purpose. (LO1, S1) Demonstrate interest and joint attention, use comprehension strategies and acquire vocabulary through listening actively to very fluent Irish being spoken in a variety of contexts and in other voices/dialects in addition to the teacher's voice/dialect, for fun and for specific purposes, although it need not be the case that they understand every word. Iad féin a aithint mar éisteoirí agus cainteoirí, agus cumarsáid fhiúntach agus chomhbhách a dhéanamh le daoine eile. A bhféiniúlacht a chur in iúl ó bhéal agus teangacha éagsúla a úsáid chuige sin. Éisteacht go gníomhach agus le brí agus sult a bhaint as comhráite agus as téacsanna i réimse seánraí agus, nuair is féidir, i dteangacha éagsúla. Recognise themselves as listeners and speakers, engaging purposefully and empathetically with others. Express their individuality through their knowledge and use of various languages. Actively listen and extract meaning and enjoyment from conversations and texts in a range of genres and where possible, in various languages. (LO1, S3) Identify themselves as listeners and speakers, and communicate meaningfully and sympathetically with others. Orally communicate their sense of identity and use different languages for this purpose. Listen actively and expressively and enjoy conversations and texts in a variety of genres and, where possible, in different languages. Éisteacht go gníomhach ar feadh tréimhse ama, ag éisteacht do mhionsonaraí agus bríonna caolchúiseacha agus i dteangacha éagsúla mar is cuí. Measúnú a dhéanamh ar an tslí a dtéann an chúis, an suíomh agus lucht éisteachta/éisteoir i bhfeidhm ar réim, canúint agus blas an chainteora. Actively listen and attend for extended periods of time, to include other languages where appropriate, listening for more detail and nuanced meanings. Evaluate how the purpose, situation and audience/listener influence the speaker’s register, dialect and accent. (LO1, S4) Actively listen for a period of time, listening to particulars and subtle meanings, in different languages as appropriate. Assess how the reason for speaking, the location and the audience/listener affect the speaker's language register, dialect and accent. Mionchéimeanna Dul chun Cinn Gníomh an pháiste... Tugann an páiste aird ar spreagthaigh sa timpeallacht. Leanann an páiste na gluaiseachtaí atá ag spreagthaigh. Gníomh an pháiste... Tugann an páiste aird ar spreagthaí trí amharc na súl a choinneáil orthu agus leanann amharc súl duine fhásta chun aird a thabhairt ar rud le chéile. Déanann an páiste aithris ar ghníomhartha agus ar fhuaimeanna. Gníomh an pháiste... Tugann an páiste aird ar feadh tréimhsí níos faide ar spreagthaí suimiúla nó coitianta lena n-áirítear: Gníomhartha, gothaí, tuin ghutha, comhráite agus scéalta a léitear os ard, agus glacann páirt i rainn, amhráin agus cluichí. Gníomh an pháiste... Glacann an páiste páirt i gcomhrá trí úsáid a bhaint as teagmháil súl chuí agus aird acu ar chomharthaíocht colainne, gothaí agus tuin ghutha. Úsáideann an páiste na ciúnna sin in éineacht le comhthéacs chun focail/frásaí nua a thuiscint. Gníomh an pháiste... Éisteann an páiste le heolas faoi eispéireas nua, lena n-áirítear ficsean agus neamhfhicsean a éiríonn níos casta de réir a chéile. Éisteann an páiste le duine fásta ag léiriú teanga nua arbh fhéidir a lán focal nach eol dóibh a bheith inti. Gníomh an pháiste... Éisteann páiste le sainmhínithe agus le cur síos ag úsáid tuine, gothaí agus roinnt focal a thuigtear chun na príomh-theachtaireachtaí a léirmhíniú. Tugann an páiste aird ar eolas a chuirtear i láthair ar théacs (leabhair, fuaim etc). Gníomh an pháiste... Tugann an páiste aird ar chumarsáid bhriathartha agus neamhbhriathartha i gcomhthéacsanna éagsúla. Éisteann an páiste le daoine nach bhfuil aithne acu orthu ag caint agus ag léiriú focail/frásaí nua. Díríonn a aird ar an bhfuaimniú ceart ó thaobh na canúna de. Gníomh an pháiste... Faigheann an páiste léargas ó bheith ag éisteacht le heolas nua ar réimse leathan ábhar. Gníomh an pháiste... Éisteann an páiste le heolas á chur i láthair ó dhá thaobh d’argóint. Gníomh an pháiste... Éisteann an páiste go cúramach le daoine eile, ag teacht isteach le ceisteanna, léargas agus tuairimí. Forbraíonn an páiste a scileanna éisteachta a thuilleadh trí pháirt a ghlacadh i gcomhráite agus le téacsanna ó bhéal. Éisteann an páiste le agus pléann an tionchar atá ag cultúr, féiniúlacht, mar atá cúrsaí faoi láthair, cuspóir agus lucht éisteachta ar an mbealach a ndéanann daoine cumarsáid. Gníomh an pháiste... Glacann an páiste le agus déanann measúnú ar a stíl éisteachta agus labhartha ar leith agus stíl daoine eile. Ábhair tacaíochta do mhúinteoirí Oral Language - Teanga ó Bhéal Example of student work Oral Language - Teanga ó Bhéal Relevant across all strands Example of student work Relevant across all strands Ábhartha trasna snáitheanna go léir Example of student work Ábhartha trasna snáitheanna go léir Samplaí d'fhoghlaim teanga leanaí Cur chuige spraíúil agus Curaclam Teanga na B Example of student work Cur chuige cumarsáideach Example of student work