Snáitheanna agus torthaà foghlama AguisÃn A: Gluais na mbriathra gnÃmh a úsáideadh AguisÃn B: Gluais na bprÃomhchoincheapa Snáithe 1: Cleachtais agus prionsabail Déanann cleachtais agus prionsabail na rÃomheolaÃochta cur sÃos ar na hiompraÃochtaà agus na bealaà smaointeoireachta a bhÃonn in úsáid ag an scoláire atá inniúil ar rÃomhairà chun dul i ngleic go hiomlán le saol idirnasctha atá lán le sonraÃ. Is próiseas réitithe fadhbanna é an smaointeoireacht rÃomhaireachtúil, atá i gcroÃlár cleachtas rÃomheolaÃochta agus baineann sé le réitigh a dhearadh a bhaineann tairbhe as an gcumhacht atá ag rÃomhairÃ. Téitear i ngleic leis na cleachtais agus na prionsabail i gcur chuige atá bunaithe ar chomhthéacsanna sóisialta, gairmiúla, agus eolaÃochta. Trà staidéar a dhéanamh ar ról na rÃomhairà sa tsochaà feabhsófar meon an scoláire i leith na rÃomheolaÃochta agus is fiúntaà agus is ábhartha a bheidh sà dá bharr. Agus é ag foghlaim faoi dhearadh agus faoi fhorbairt, aithneoidh an scoláire an dúshlán cruthaitheach a bhaineann le déantáin a chruthú agus le bainistÃocht tionscadal. S1: Dearadh agus forbairt Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 8 An próiseas deartha 1.19 gnéithe a bhaineann le próisis deartha agus forbartha, bÃdÃs céimneach nó atriallach, a shainaithint Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 9 Ag obair i bhfoireann, róil agus freagrachtaí a shannadh 1.20 comhoibriú a dhéanamh agus róil agus freagrachtaà a shannadh laistigh d’fhoireann chun dul i ngleic le tasc rÃomhaireachta 1.21 peirspictÃochtaà malartacha a shainaithint, ag cur disciplÃnà difriúla, páirtithe leasmhara agus úsáideoirà deiridh san áireamh Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 10 Cumarsáid agus tuairisciú 1.22 rÃomhchláir a léamh, a scrÃobh, a thástáil agus a mhodhnú Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 11 Forbairt agus bainistiú bogearraí 1.23 machnamh agus cumarsáid a dhéanamh maidir leis an bpróiseas deartha agus forbartha S1: Smaointeoireacht ríomhaireachtúil Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 1 Smaointeoireacht ríomhaireachtúil 1.1 cur sÃos a dhéanamh ar phróiseas córasach chun fadhbanna a réiteach agus cinntà a dhéanamh 1.2 mÃniú a thabhairt ar an gcumhacht atá ag an rÃomhaireacht maidir le réitigh dhifriúla a thabhairt ar fhadhbanna deacra Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 2 Réiteach fadhbanna 1.3 fadhbanna a réiteach trÃna mbriseadh sÃos go córasach ina n-aonaid nÃos lú, ar bhealach atriallach 1.4 fadhbanna a réiteach ag úsáid scileanna loighce Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 3 Smaointeoireacht loighciúil 1.5 réitigh mhalartacha ar fhadhbanna rÃomhaireachtúla a mheas 1.6 mÃniú a thabhairt ar an gcaoi a n-oibrÃonn algartaim éagsúla 1.7 algartaim a fhorbairt chun réitigh roghnaithe a chur i bhfeidhm Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 4 Smaointeoireacht algartamach 1.8 na costais agus na tairbhà a bhaineann le húsáid theicneolaÃocht na rÃomhaireachta i bpróisis uathoibrithe a mheas 1.9 samhaltú agus ionsamhlúchán a úsáid i gcásanna ábhartha 1.10 a phlé cathain ba chóir agus a d’fhéadfaà cur chuige heorastúil a úsáid agus mÃniú a thabhairt ar na teorainneacha a bhaineann le cur chuige heorastúil a úsáid S1: : Ríomhairí agus an tsochaí Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 5 Comaoineacha sóisialta agus eiticiúla maidir le teicneolaíochtaí ríomhaireachta 1.11 plé a dhéanamh ar an ngaol casta idir teicneolaÃochtaà rÃomhaireachta agus an tsochaà lena n-áirÃtear cúrsaà eitice 1.12 tionchar dearfach agus diúltach na rÃomhaireachta ar chultúr agus ar an tsochaà a chur i gcomparáid lena chéile Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 6 Meaisíní Turing: An tIdirlíon Meaisínfhoghlaim Intleacht shaorga An tIdirlÃon MeaisÃnfhoghlaim Intleacht shaorga 1.13 forbairtà tábhachtacha rÃomhaireachta a tharla le 100 bliain anuas a shainaithint agus smaoineamh ar threochtaà atá ag teacht chun cinn a d’fhéadfadh dul i bhfeidhm ar theicneolaÃochtaà rÃomhaireachta sa todhchaà 1.14 mÃniú a thabhairt ar cathain a d'fhéadfaà meaisÃnfhoghlaim agus algartaim intleachta saorga a úsáid i gcomhthéacsanna áirithe agus cé na cinn a d'fhéadfaà a úsáid Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 7 Dearadh atá dírithe ar an úsáideoir 1.15 caighdeán an eispéiris úsáide a mheas nuair a bhÃtear ag idirghnÃomhú le rÃomhairà agus na prionsabail maidir le dearadh uilÃoch a liostáil, lena n-áirÃtear an ról atá ag comhéadan úsáideora agus na cúinsà a chuireann lena inúsáidteacht 1.16 dhá chomhéadan úsáideora difriúla a chur i gcomparáid lena chéile agus sainaithint a dhéanamh ar chinntà difriúla deartha a théann i bhfeidhm ar an eispéireas úsáide 1.17 cur sÃos a dhéanamh ar an ról is féidir le teicneolaÃocht oiriúnaitheach a imirt i saol duine a bhfuil riachtanais speisialta aige 1.18 na róil agus na gairmeacha beatha éagsúla a úsáideann teicneolaÃochtaà rÃomhaireachtúla a aithint Snáithe 2: Príomhchoincheapa Cuirtear cúig phrÃomhchoincheap i láthair sa snáithe seo lena léirÃtear mór-réimsà ábhair sa rÃomheolaÃocht: TeibÃocht, Algartaim, RÃomhchórais, SonraÃ, agus Measúnú agus tástáil. ForbraÃtear na prÃomhchoincheapa ar bhonn teoiriciúil agus cuirtear i bhfeidhm ar bhonn praiticiúil iad. Ar an mbealach sin, tá an fhoghlaim choincheapúil sa seomra ranga fite fuaite le foghlaim thurgnamhach ar rÃomhaire sa tsaotharlann ar feadh dhá bhliain an chúrsa. S2: Teibíocht/Teibiú Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 1 Teibíocht/Teibiú 2.1 teibiú a úsáid chun cur sÃos a dhéanamh ar chórais agus chun mÃniú a thabhairt ar an ngaol idir iomláin agus codanna 2.2 úsáid a bhaint as raon modhanna chun patrúin a shainaithint agus gnéithe comónta a theibiú 2.3 dearadh modúlach a chur i bhfeidhm chun modúil crua-earraà nó bogearraà a fhorbairt a chuireann feidhm shonrach i gcrÃch 2.4 samplaà de shamhlacha teibà a léiriú S2: Algartaim Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 2 Coincheapa an ríomhchlárúcháin 2.5 súdachód a úsáid chun léargas a thabhairt ar fheidhmiúlacht algartaim 2.6 algartaim a chur le chéile ag úsáid seichimh chuÃ, roghnúcháin/coinnÃollacha, lúba agus oibreoirà chun raon fadhbanna a réiteach, ar mhaithe le riachtanas ar leith a chomhlÃonadh 2.7 algartaim a chur i bhfeidhm ag úsáid teanga rÃomhchlárúcháin chun raon fadhbanna a réiteach Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 3 Sórtáil: Sórtáil shimplí, Sórtáil ionsáite, Sórtáil bholgánach, Mearshórtáil Cuardach: Cuardach líneach, Cuardach dénártha 2.8 algartaim bhunúsacha i gcomhair cuardaigh agus sórtála a chur i bhfeidhm agus cur sÃos a dhéanamh ar na mÃbhuntáistà agus na buntáistà a bhaineann le gach algartam 2.9 algartaim reatha a bhailiú nó cinn nua a chruthú a úsáideann feidhmeanna (lena n-áirÃtear cinn athchúrsacha), nósanna imeachta, agus modúil Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 4 Castacht algartaim 2.10 mÃniú a thabhairt ar na bealaà coitianta chun éifeachtúlacht algartaim a thomhas, agus aon algartaim a ndearnadh staidéar orthu á n-úsáid. S2: Ríomhchórais Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 5 CPU: ALU, Taibhle, Áiritheoir ríomhchlár, Cuimhne 2.11 cur sÃos a dhéanamh ar na comhpháirteanna difriúla i rÃomhaire agus feidhm na gcomhpháirteanna sin Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 6 Leictreonaic bhunúsach: voltas, sruth, friotóirí, toilleoirí, trasraitheoirí 2.12 cur sÃos a dhéanamh ar na cineálacha difriúla geataà loighce agus mÃniú a thabhairt ar an gcaoi ar féidir iad a roinnt ina n-aonaid nÃos mó chun tascanna nÃos casta a chur i gcrÃch Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 7 Sraitheanna den chóras oibriúcháin: Crua-earraí, Córas Oibriúcháin, Feidhmchlár, Úsáideoir 2.13 cur sÃos a dhéanamh ar an mbunús a bhaineann leis an gcóras uimhreacha dénártha a úsáid sa rÃomhaireacht dhigiteach agus conas tiontú idir an córas dénártha, an córas heicsidheachúil agus an córas deachúil 2.14 cur sÃos a dhéanamh ar an difrÃocht idir ionchur digiteach agus ionchur analógach Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 8 Bonneagar gréasáin – Prótacail Líonraí Ríomhairí: HTTP, TCP, IP, VOIP 2.15 mÃniú a thabhairt ar an mbrà atá leis an nGréasán Domhanda (WWW) agus leis an IdirlÃon, lena n-áirÃtear an tsamhail freastalaithe cliant, comhpháirteanna crua-earraà agus prótacail chumarsáide S2: Sonraí Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 9 Sonraí Boole, slánuimhreacha, réaduimhreacha, carachtair, sreanga, dátaí, eagair 2.16 cineálacha sonraà a úsáid atá comónta do theangacha gnásúla ardleibhéil Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 10 carachtair ASCII 8 ngiotán Tacair charachtair Neamh-Rómhánaigh Unicode: UTF-8, Emoji 2.17 tacair carachtar ASCII agus Unicode a úsáid chun teachtaireacht a ionchódú nó a dhÃchódú agus smaoineamh ar an tábhacht atá le caighdeáin den sórt sin Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 11 Córais faisnéise 2.18 sonraà leanúnacha agus sonraà scoite a bhailiú, a stóráil agus a shórtáil S2: Measúnú agus tástáil Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 12 Dífhabhtú Tástáil: Tástáil aonaid, Tástáil feidhme, Tástáil córais 2.19 réitigh agus cinntà a thástáil chun a dtorthaà gearrthéarmacha agus fadtéarmacha a chinneadh 2.20 rabhaidh agus earráidà i gcód rÃomhairà a shainaithint agus a dheisiú nó a dhÃfhabhtú agus iad a mhodhnú de réir mar is gá 2.21 dianmhachnamh a dhéanamh chun a shainaithint cén teorainn atá leis an méid a baineadh amach i gcód crÃochnaithe agus feabhsuithe féideartha a mholadh 2.22 na céimeanna difriúla i dtástáil bogearraà a mhÃniú Snáithe 3: An Ríomheolaíocht i gcleachtas Sa rÃomheolaÃocht i gcleachtas, bÃonn go leor leor deiseanna ag an scoláire a thuiscint ar choincheapa a úsáid i bhfeidhmchláir phraiticiúla. Thar dhá bhliain an chúrsa rachaidh an scoláire i ngleic le ceithre thasc foghlama feidhmÃ, agus é ina bhall d'fhoireann. Déanann grúpaà scoláirà déantáin rÃomhaireachtúla a phleanáil, a dhearadh agus a fhorbairt, agus iad ag dÃriú ar chinn atá ábhartha dóibh féin nó a mbainfidh a bpobal agus an tsochaà trà chéile leas astu. I measc na samplaà de dhéantáin rÃomhaireachtúla tá rÃomhchláir, cluichÃ, ionsamhlúcháin, léirshamhlaithe, beochana digiteacha, córais róbataice, agus feidhmchláir. Beifear ag súil go mbreacfaidh an scoláire sÃos cuntas ar gach tasc foghlama feidhmÃ, go ndéanfaidh sé machnamh air agus go gcuirfidh sé i láthair é. Tasc foghlama feidhmí 1: Córais faisnéise idirghníomhacha Tá an dearadh ar cheann de na cleachtais agus na prionsabail is tábhachtaà sa rÃomheolaÃocht. Agus é ina dhearthóirà agus teicneolaÃocht á cruthú aige, is féidir leis an scoláire a bheith nuálach agus léiritheach trà dhéantáin a chruthú. Is disciplÃn à an rÃomheolaÃocht freisin atá ag brath go mór ar fhaisnéis, ina ndéantar faisnéis a roghnú, a mheas, a thaifeadadh agus a chur i láthair. Sa tasc foghlama feidhmà seo, forbróidh an scoláire suÃomh gréasáin idirghnÃomhach atá in ann faisnéis (sonraà logánta nó sonraà cianda) ó bhunachar sonraà a thaispeáint chun freastal ar riachtanais úsáideora. Trà bhonneagar a phleanáil agus a dhearadh atá in ann sonraà a thaispeáint, forbróidh an scoláire an t-eolas atá aige ar an ról is féidir a bheith ag rÃomhchórais chun faisnéis maidir leis an saol mórthimpeall. Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 1 Córais faisnéise; Dearadh atá dírithe ar an úsáideoir; Dearadh gréasáin 3.1 riachtanais na n-úsáideoirà a thuiscint agus liosta dÃobh a bhreacadh sÃos sula ndéantar réiteach a shainiú Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 2 Córais chomhad agus bunachair shonraí choibhneasta 3.2 bunachar sonraà coibhneasta bunúsach a chruthú chun cineálacha sonraà éagsúla a stóráil agus a aisghabháil Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 3 An próiseas deartha 3.3 teangacha rÃomhchlárúcháin cuà a úsáid chun suÃomh gréasáin idirghnÃomhach a fhorbairt atá in ann faisnéis a thaispeáint ó bhunachar sonraà chun freastal ar riachtanais atá ag úsáideoirà Tasc foghlama feidhmí 2: Anailísíocht Tá tabhairt hipitéisÃ, déanamh tuartha, scrúdú fianaise, aithint patrún agus teacht ar chonclúidà i gcroÃlár na rÃomheolaÃochta. Sa tasc foghlama feidhmà seo, sainaithneoidh an scoláire topaic idirdhisciplÃneach, forbróidh sé hipitéis agus úsáidfidh sé acmhainnà atá aige chun aird a dhÃriú ar an bhfaisnéis shuntasach agus chun cinntà atá fós le déanamh a threorú. Trà fhadhb a shainaithint, a anailÃsiú, agus a mhiondealú, cuirfidh an scoláire leis an tuiscint atá aige ar chleachtais agus prionsabail. Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 1 Teibíocht, Anailísíocht 3.4 algartaim a fhorbairt lenar féidir minicÃocht, meán, airmheán agus mód tacair sonraà a aimsiú Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 2 Sonraí a bhailiú agus a anailísiú 3.5 sonraà loma a struchtúrú agus a thrasfhoirmiú chun iad a ullmhú i gcomhair anailÃse Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 3 Sonraí a léirmhíniú 3.6 sonraà a léiriú chun cumarsáid éifeachtach a dhéanamh i bhfoirm grafaice Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 4 Algartaim 3.7 algartaim a úsáid chun sonraà a anailÃsiú agus a léirmhÃniú ar bhealach a thugann treoir don chinnteoireacht Tasc foghlama feidhmí 3: Samhaltú agus ionsamhlúchán Agus duine ag samhaltú, ag rÃomhchlárú nó ag códú, nà mór anailÃs chúramach a dhéanamh ar phatrúin agus ar ghaoil chun fadhbanna a réiteach. Sa tasc foghlama feidhmà seo, rachaidh an scoláire i ngleic le fadhb atá deacair a réiteach le hanailÃs, ach ar féidir à a réiteach ach ionsamhlúchán nó samhaltú a úsáid. Forbróidh an scoláire rÃomhchóras a dhéanfaidh ionsamhlúchán nó samhaltú ar an bhfadhb. Ach dul i ngleic le fadhb ar an mbealach sin, cuirfear le feasacht agus tuiscint an scoláire ar an gcaoi ar féidir algartaim a úsáid thar raon leathan disciplÃnà agus ábhar. Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 1 Algartaim teibithe a shamhaltú/ionsamhlú 3.8 samhail a fhorbairt lenar féidir cásanna difriúla a thástáil 3.9 anailÃs a dhéanamh ar thorthaà na n-ionsamhlúchán agus iad a léirmhÃniú sula ndéantar athruithe agus ina dhiaidh sin 3.10 mÃniú a thabhairt ar na buntáistà a bhaineann le samhaltú ar bhonn gnÃomhairà agus ar an gcaoi ar féidir é a úsáid chun iompraÃocht éiritheach a léiriú Tasc foghlama feidhmí 4: Córais leabaithe Is cuid lárnach den rÃomheolaÃocht é crua-earraà agus bogearraà rÃomhairà a dhearadh agus a fheidhmiú. Sa tasc foghlama feidhmà seo, cuirfidh an scoláire córas micreaphróiseálaà i bhfeidhm ina n-úsáidtear braiteoirà agus a rialaÃonn ionchuir agus aschuir dhigiteacha mar chuid de chóras leabaithe. Trà chomhpháirteanna rÃomhchórais a thógáil, cuirfidh an scoláire leis an tuiscint atá aige ar an gcaoi a n-oibrÃonn rÃomhairà agus ar an gcaoi ar féidir iad a leabú inár dtimpeallacht ó lá go lá. Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 1 Córais leabaithe 3.11 ionchuir agus aschuir dhigiteacha a úsáid agus a rialú laistigh de chóras leabaithe Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 2 Ionchuir agus aschuir ríomhaireachta 3.12 sonraà a thagann ar ais ó ionchur analógach a thomhas agus a stóráil Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 3 Ríomhchórais 3.13 rÃomhchlár a fhorbairt ina n-úsáidtear ionchuir dhigiteacha agus cinn analógacha Foghlaimíonn an scoláire faoi Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire 4 An próiseas deartha 3.14 feidhmchláir uathoibrithe a dhearadh trà chórais leabaithe a úsáid